Zakaj je terapija fascije pomembna?

Fascijo vam najlažje opišem, če rečem, da je to biološka tkanina, ki nas dobesedno drži skupaj. Je kolagensko vezivno tkivo ali metamembrana, ki na eni strani ločuje celice in dele telesa, na drugi strani pa jih povezuje. Fascijo sestavljajo ligamenti (povezujejo kosti s kostmi), kite (povezujejo mišice s kostmi), aponeuroza (povezuje mišice z odrastki vretenc), vezivno tkivo (obdaja mišično celico, vlakna in mišico), septumi ipd. Po definiciji nekaterih fascijo sestavljajo celo hrustanec in kosti. Eno strukturo zelo težko določiti, ker je za enovito mrežo. Najširša definicija je, da je to vse, kar je izven celic oz. je okolje, v katerem živijo naše celice. Fascija je kot naše lepilo. V večini ga sestavlja kolagen, ki je najbolj pogost protein v našem telesu in je močnejši od stekla. Po teži predstavlja kar 1/3 do 1/4  vseh proteinov v telesu. 

Ste vedeli, da je v 70% vir bolečine v spodnjem delu hrbta prav miofascialno-ligamentna bolečina.

Kakšna je vloga fascije pri gibanju?

Stari pogled na gibanje se je osredotočal predvsem na vprašanje mišic in skeleta, kako dela posamezna mišica in kako jo trenirati. V resnici pa so mišice povezane v večji sistem, ki se pripenja na kosti in poskrbi, da kosti so ali pa niso na tistem mestu, kjer morajo biti, odvisno od mišičnega in fascijalnega ravnovesja.

Dejstvo je, da moramo svoj fascijalni sistem trenirati celo življenje. In vsakič, ko svojemu gibanju dodamo nov vzorec, se to pozna na fasciji.  Zelo smo vajeni trenirati mišice in živčni sistem, manj pa je znanja, kako trenirati fascijo.

Fascije ne sestavljajo celice, so proizvod celic, je pa zelo živa. V njej je več senzorjev kot v očeh, na jeziku in 6x več kot jih je v mišicah. Zato živčni sistem zelo intenzivno spremlja, kaj se dogaja v fasciji. Pri poškodbah se mišice regenerirajo bistveno hitreje kot fascija, zato večina težav in bolečin izhaja prav iz fascije. Razlog je v tem, da fascija ni prepletena s krvnimi žilami, da bi proteini zlahka prišli na pravo mesto in regenerirali poškodovani del telesa. Zato je pri obravnavanju in treniranju potrebno veliko pozornost posvetiti prav fasciji.

Kot smo že rekli ima fascija veliko elastičnost, to pa je treba pravilno uporabljati. Če jo raztegujete predolgo, bo elastičnost izginila. Fascija obožuje poskakovanje, odbijanje v angl. »bouncing«. Elastičnost omogočate tako, da energijo shranite in uporabite v nekaj sekundah. Naslednja lastnost fascije je plastičnost. Koliko je fascija plastična, pa je odvisno od hidracije. Če je dehidrirana, se bo hitro strgala, tako kot če bi napeli neprožno plastično vrečko in bi ob raztegu počila.

Kako obravnavamo fascijo, kdaj se napotite k manualnemu terapevtu in kdaj na trening? Trening je vedno priporočljiv, seveda ob predpostavki,  da ste izbrali usposobljenega trenerja, ki razume, kje so vaše neravnovesja, kdaj je treba delati na razteznosti in kdaj na krepitvi fascije in ostalih struktur. Prav gotovo pa boste do ravnovesja in boljšega rezultata prišli tako, da boste kombinirali oboje. Manualni terapevti lahko pomagamo tako, da odklenemo predele, ki so v adheziji in ovirajo vaše optimalno gibanje in ko po nekaj terapijah fascijo sprostimo lahko nadaljujete z ustreznimi treningi. Priporočljivo je vzdrževanje tega ravnovesja, tako da pri  treningu vztrajate in občasno preverite svoje stanje pri manualnem terapevtu.