Plantarni fasciitis je eden najpogostejših vzrokov za bolečine v peti. Vključuje vnetje debelega pasu tkiva, ki poteka po spodnjem delu stopala in povezuje petno kost s prsti (plantarna fascija ). Pogostejši je pri tekačih oz. pri športih, kjer prihaja do velikega števila skokov in pri različnih plesnih elementih. Prav tako pa je značilna za poklice, kjer velik del dneva prebijemo na nogah. Ljudje s prekomerno telesno težo in tisti, ki nosijo čevlje z nezadostno podporo, imajo tudi večje tveganje za plantarni fasciitis.

Simptomi

Plantarni fasciitis običajno povzroči hujše bolečine v spodnjem delu stopala v bližini pete. Bolečina je ponavadi najhujša v prvih nekaj korakih po prebujanju, čeprav jo lahko sprožijo tudi dolga obdobja stanja ali ko vstanete po sedenju. Bolečina je običajno hujša po vadbi, ne med njo.

Plantarni fasciitis
Plantarni fasciitis

Vzroki

Plantarna fascija je v obliki tetive, ki podpira lok stopala in absorbira šok, ko hodite. Če napetost in stres na tej tetivi postaneta prevelika, lahko na fasciji nastanejo majhne raztrganine. Ponavljajoče se raztezanje in trganje lahko draži ali vname fascijo, pogost vzrok je lahko tudi degeneracija kolagena, včasih pa rentgensko slikanje pokaže tudi spremembe v plantarni fasciji na področju petnice, kar imenujemo trn v peti.

Dejavniki tveganja

Čeprav se lahko plantarni fasciitis razvije brez očitnega vzroka, lahko nekateri dejavniki povečajo tveganje za razvoj tega stanja. Vključujejo:

  • Starost: Plantarni fasciitis je najpogostejši med 40. in 60. letom starosti.
  • Določene vrste vadbe: Dejavnosti, ki vam močno obremenijo peto in pritrjeno tkivo (na primer tek na dolge proge, baletni in aerobni ples) lahko prispevajo k pojavu plantarnega fasciitisa.
  • Mehanika stopal: Ravne noge, visok lok ali celo nenormalen vzorec hoje lahko vplivajo na način porazdelitve teže, ko stojite, in lahko dodajo stres na plantarno fascijo.
  • Debelost: Presežek kilogramov pomeni dodaten stres na plantarni fasciji.
  • Poklici, ki vas držijo na nogah. Tovarniški delavci, učitelji in drugi, ki večino delovnega časa preživijo stoje na trdih površinah, lahko poškodujejo plantarno fascijo.

Zapleti

Če ignorirate plantarni fasciitis, lahko pride do kronične bolečine v peti, ki ovira vaše redne dejavnosti. Spreminjanje načina hoje kot način za lajšanje bolečin v plantarnem fasciitisu lahko povzroči težave s stopali, koleni, kolki ali hrbtom.

Kaj narediti, če se pojavi?

Oblik zdravljenja je veliko, od nesteroidnih zdravil za lajšanje bolečine, manualna terapija, krioterapija, fizioterapija itd.

Manualni terapevti ponavadi uporabimo različne miofascialne tehnike, kot na primer navzkrižno frikcijo plantarne fascije in raztezanje mečnega kompleksa. Vse to pripomore k zmanjšanju bolečine in povečanju obsega gibanja.

Kaj pa preventiva?

Pomembno je zadostno ogrevanje in raztezne vaje pred treningi. Če tečete, izbirajte neasfaltne terene, prav tako razmislite o zamenjavi obutve.