Bolečina v boku

Danes sem se odločila pisati o bolečini v področju boka, saj sem v zadnjem letu opazila, da je to zelo pogosta nadloga žensk v srednjih letih. Gre za zmerno do hudo bolečino nad velikim trohanterjem (bočna bolečina v kolku), ki je izrazito občutljiva na dotik.

Pogosto to stanje imenujejo sindrom bolečine velikega trohantra in so ga tradicionalno diagnosticirali kot trohanterični burzitis. Vendar nedavne raziskave to stanje opredeljujejo kot nevnetno tendinopatijo mišic Gluteus Medius in /ali Gluteus Minimus.

Glutealna tendinopatija na splošno prizadene neaktivne ljudi ter športnike, predvsem tekače. Je najpogostejša tendinopatija v spodnji okončini, ki verjetno prizadane vsako četrto žensko, starejšo od 50 let.

Glutealna tendinopatija ima pomemben vpliv na kakovost življenja, saj ovira spanje (ležanje v boku) in običajne naloge pri prenašanju teže.  

Na strukturo tetive in njeno nosilnost vpliva mehanska obremenitev, ki sproži fiziološke odzive v tetivi.

Opisano tendinopatijo povzroči prekomerna uporaba ali nenadna sprememba v obremenitvi in intenzivnosti uporabe tetive. Raziskave kažejo, da je najbolj škodljiva kombinacija stiskanja in natezne obremenitve.

Tetive mišic Gluteus Medius in Gluteus Minimus so podvržene stiskanju zaradi večih dejavnikov:

Pozicija sklepov

  • Stanje z enim kolkom v addukciji, kar po domače pomeni, da stojite na eni nogi, pri čemer imate bok zvrnjen
  • Sedenje s koleni močno skupaj
  • Sedenje s prekrižanimi koleni v addukciji
  • Tek po ukrivljeni cesti ali v isti smeri na atletski stezi

Moč mišic

Dokazano je tudi, da imajo ljudje z glutealno tendinopatijo ponavadi atrofijo mišic Gluteus Medius in Gluteus Minimus ter hipertrofijo Tensor Fasciae Latae. Sledi pa še nekaj mehanskih dejavnikov, ki so povezani z obliko kosti.

Kako prepoznamo, ali gre za tendinopatijo GT?

  • Bočna bolečina se stopnjuje z različnimi obremenitvami.
  • Bočna bolečina se ob dotiku ali pritisku na tem mesto poveča.
  • Prav tako boli, če ležimo na prizadetem boku.
  • Boli, ko hodimo po ravnem, po stopnicah ter ko tečemo.
  • Bolečina se stopnjuje, če dlje časa sedimo.
  • Boli pa tudi, če ležimo na nasprotni strani in noga prizadetega boka preveč pade.

Kako rešujemo težave pri omenjenem stanju?

  • Poslužujemo se taktik za zmanjšanje obremenitev
  • Rehabilitacijski program
  • Razne oblike terapij pod zdravniškim nadzorom

Kaj lahko naredite sami?

Uporabite taktike za zmanjšanje obremenitev:

  • Izogibajte se sedenju s prekrižanimi nogami
  • Izogibajte se sedenju s koleni skupaj
  • Izogibajte se stanju, medtem ko visite na enem boku
  • Izogibajte se ležanju na prizadeti strani
  • Ko ležite na neprizadeti strani, med kolena in golenice položite blazino

Kaj lahko naredite s pomočjo usposobljenih strokovnjakov?

  • Rehabilicija je dolg proces, ki traja več mesecev, in zajema naslednje korake: zmanjšanje bolečine (v tej fazi je manualna terapija izjemno učinkovita), izboljšanje moči mišic (v našem primeru predvsem glutealnih, kar lahko dosežete z vadbo pod nadzorom). Neustrezne vaje lahko naredijo več škode kot koristi, zato se posvetujte s strokovnjakom, ki vam bo predpisal ustrezne vaje glede na fazo v vašem procesu rehabilitacije.
  • V kolikor so bolečine zelo močne, se boste morali obrniti na zdravnika, da vam predpiše ustrezno protivnetno terapijo ali drugo ustrezno obliko zdravljenja.

Viri:

Grimaldi A, Mellor R, Hodges P, Bennell K, Wajswelner H, Vicenzino B., Gluteal tendinopathy: a review of mechanisms, assessment and management. Sports Medicine. 2015 Aug

Lin CY, Fredericson M., Greater Trochanteric Pain Syndrome: An Update on Diagnosis and Management. Curr Phys Med Rehabil Rep. 2015